Sådan introducerer du dig selv til en jobsamtale.

Hvordan kan du starte en jobsamtale med det bedst mulige indtryk? Førstehåndsindtryk kan spille en vigtig rolle i, hvordan en arbejdsgiver opfatter dig som kandidat. Hvad du siger i første fase af samtalen, kan gøre en stor forskel i resultatet – på en god måde eller på en dårlig måde.

 

Faktisk kan nogle arbejdsgivere træffe beslutningen om at afvise en kandidat baseret på, hvad de ikke gjorde, da de mødtes. For eksempel, hvis du har en tendens til at være forsinket eller for at tjekke din telefon hvert femte minut, læg disse vaner på hylden inden en jobsamtale. Arbejdsgiveren kan opleve din adfærd som en manglende evne til at klare jobbet eller ikke give 100%.

Små ting gør en stor forskel på dette stadie af en jobsamtale. Derfor er det vigtigt at være opmærksom på jobsamtale manerer og nøjes med at tænke på, hvordan du vil introducere dig selv under en jobsamtale.

Hvad skal man sige, når du kommer til samtalen

Når du ankommer til det aftalte sted for jobsamtalen, introducer dig selv til receptionisten ved at angive dit navn og formålet med dit besøg. For eksempel: “Jeg hedder Tim Hansen, og jeg har et interview med John Frandsen kl. 14.00.” Eller “Jeg er Jane Nielsen, og jeg har en aftale med Jack Koefoed klokken 10”.

Vær høflig og respektfuld ved første kontakt hos virksomheden. Mange arbejdsgivere vil bede receptionisten for hans eller hendes indtryk af en kandidat. Ved at være uhøflig eller afvisende kan du ødelægge dine chancer før du overhovedet kommer til at snakke med arbejdsgiveren.

Hvad skal man sige, når du møder arbejdsgiveren

Du vil enten blive eskorteret til interviewrummet, eller arbejdsgiveren vil komme ud for at møde dig i receptionen. Igen, tag dig tid til at introducere dig selv, så intervieweren ved, hvem du er.

Et godt håndtryk, selvom arbejdsgiveren ikke tilbyder deres hånd først. Det er en god etikette at inkludere et håndtryk som en del af din introduktion. Fortæl til arbejdsgiveren, at det er en fornøjelse at møde dem, smil og sørg for at få øjenkontakt. For eksempel: “Hej Jane Nielsen rart at møde dig”

Undgå almindelige fejl som ikke at være opmærksom eller uhensigtsmæssigt påklædning. Og hvis du ved, at du er tilbøjelig til at stress, undgå et problem ved at undersøge virksomheden, forberede dig på samtalen og have en positiv udstråling.

Tip: For at undgå svedige hænder besøg toilettet før interviewet og vask og tør dine hænder. Hvis det ikke er muligt, skal du bruge et stof til at tørre af dine hænder før tiden.

Hold din introduktion kort og kortfattet

Du får mulighed for at introducere dig selv grundigt under interviewet. Mange ansættelse ledere vil starte et interview med et åbent spørgsmål som “Fortæl mig om dig selv.” Kernen i dit svar bør fokusere på de centrale elementer i din baggrund, som gør det muligt for dig at udmærke sig i det job, du interviewer.

Du skal omhyggeligt analysere jobbet før interviewet, så du kan påpege de interesser, færdigheder, oplevelser og personlige kvaliteter, der gør det muligt for dig at opfylde eller overgå kravene.

Tip: Gennemgå svar på “fortæl mig om dig selv” spørgsmål. Lær de bedste måder at fremhæve dine færdigheder, erfaring og personlighed på – uden at engagere sig i TMI eller optage for meget værdifuld interviewsid.

Fokuser på dine kvalifikationer

Din introduktion skal være koncis nok til at holde interessen for arbejdsgiveren. Generelt er en hurtig gennemgang af dine mest overbevisende kvalifikationer tilstrækkelig. Du kan også nævne et par emner, som ikke er afgørende for jobbet, men afspejler din personlighed som det faktum, at du er en ivrig skiløber, at du laver standup komedie eller samler afrikansk kunst.

Dit mål er at få en personlig kontakt med arbejdsgiveren, samt at vise at du er kvalificeret til jobbet og at du vil være den bedste match til jobbet.

Selvfølgelig skal dine første kommentarer vise din entusiasme for jobbet og organisationen. Du må dog ikke overdrive det og ikke bruge for meget tid på at tale om dig selv. Arbejdsgiveren har en dagsorden og tiden er begrænset, så hold din introduktion kort, så du kan gå videre til det næste spørgsmål.

Vær forberedt på opfølgende spørgsmål

Arbejdsgiveren kan følge op på din introduktion med flere spørgsmål, så det er vigtigt at huske, at du skal kunne bakke dine påstandene op du laver under introduktionen.

Vær forberedt på at give specifikke eksempler på hvordan og hvor du har udnyttet dine aktiver til succesfuldt at udføre arbejde eller frivillige roller, akademiske projekter eller andre produktive bestræbelser. En måde at give detaljerede svar på er at bruge STAR-interviewteknikken til at beskrive dine præstationer og resultater.

Du bør også være parat til at stille spørgsmål under interviewet. Har en kort liste over spørgsmål om, hvad du gerne vil vide om jobbet og virksomheden klar til at spørge arbejdsgiveren. Brug ikke samtalen som en chance for at fremhæve dine kvalifikationer, men også for at afgøre, om dette job og arbejdsgiver passer til dig og dine karrieremål.

Skriv et svar